9. srpna 2013

Kritička

Dnešní cestou domů mě napadla spásná myšlenka: jsem kritička. Tohle uvědomění může mít pro někoho zdrcující následky, protože tím pádem se mu všechna nelibost okolí snese na hlavu jako saze. Pocit, který vás přepadne při zjištění, že chyba není vně ale uvnitř, nemusí být vždy příjemný. Já ho ale považuji za očistný a to v tom smyslu, že od teď už nemusím mít dojem, že všechno kolem mě je špatně. Vždyť vše je jen o tom, že jsem příliš velká kritička.

            Před pár lety jsem v obchodě narazila na dokonalé džíny, takové, jaké chcete nosit do roztrhání. V domnění, jak úžasně ležérní jsou, jsem si je oblékla na víkendovou party s kamarádkami. Cítila jsem se prostě skvěle, ovšem pouze do chvíle, kdy jedna z mých kamarádek prohlásila, že v těch nových džínách mám nějaký větší zadek. Můžete hádat dvakrát, jak to s nimi nakonec dopadlo. Ano, stále je mám ve skříni, ale když jsem si je po dvou letech od incidentu s mým pozadím vzala na sebe, cítila jsem se tak mizerně, že to bylo opravdu naposledy, co jsem si je oblékla. Přestože se mi zadek ani o píď nezvětšil, kriticky jsem usoudila, že to možná byla oprávněná připomínka. Všechny ženy totiž vědí, že o velikosti pozadí se NIKDY nemluví jen tak. Stala jsem se kritičkou ve vlastní kritice, ale proč vlastně? Aby se mi lépe snášela? Je pro nás příjemnější slyšet kritiku od sebe samé?
             Často mám nutkání být kritická a ti, kdo mě znají, vědí, že nezůstane vždy jen u myšlenky. Když jedu tramvají, hodnotím ostatním styl, barvu vlasů, okopanost bot, manikúru nebo slovní zásobu. V tomhle případě mlčím jako hrob a nenapadlo by mě moje úvahy veřejně ventilovat. Ale co když se jedná o něco, respektive o někoho, komu by moje kritika prospěla? Mám i v tomhle případě dál mlčet? Je kritika opravdu něčím, co nás motivuje ke zlepšení? Není spíš demotivující?
            Stejná kamarádka, jaká mi před časem „zkritizovala“ pozadí si našla nového přítele. Byla štěstím bez sebe, když o něm přede mnou mluvila, ale já jsem se nemohla zbavit dojmu, že je to až přehnaně pozitivní. Něco mi na tom zkrátka nesedělo. Neseděl mi on. Říct jsem jí to ale nemohla, byl to přeci jenom její přítel, a to i někdo tak kritický jako já, musí zkrátka respektovat. Nebo jsem jí snad měla říct, že jeho vtipy nejsou vtipné, že jeho pozitivní nálada mi leze na nervy už při podání ruky a že opravdu nechápu, co se jí na něm zdá tak úžasného? Měla o tomhle vědět? Podle čeho vlastně posuzujeme, kdo nebo co naší kritiku unese a kdo naopak ne? Máme být vždy (kriticky) upřímní nebo jsou případy, kdy se vyplatí radši držet jazyk za zuby?
            Možná vím, jak by to dopadlo. Dostala bych od ní snůšku rozhořčených komentářů o mé kritičnosti a týden by se mi neozvala. Musela bych počkat do okamžiku, kdy by se mezi nimi něco přihodilo, abych mohla přispěchat s obligátním: „Vidíš, já ti to říkala.“ A možná ani v tom případě by má kritika nebyla na místě. Protože bych to prostě neřekla.

Trvalo půl roku, než byla tahle věta vyřčena. Ale kupodivu - ne ode mě. 

7 komentářů:

  1. Možná že kritika od kamarádky nebyla na místě, protože ti je jednoduše záviděla (ano i kamarádky si závidí). S kritikou na účet cizí osoby bych přeci jen brala zpátečku jako ty, protože to opravdu není na místě :) A možná taky si kamarádce kritiku na jejího přítele měla říct, protože někdy je potřeba aby nám tu kritiku někdo řekl, když máme zavřené oči. Jestli máme být upřímní vždy..toť otázka záludná...každopádně, někdy je to potřeba i za cenu toho, že nás ostatní odsoudí, ale odsoudí nás proto, aby později mohli přijít a poděkovat. Kristýna

    OdpovědětVymazat
  2. Ja si myslim, ze obcas je lepsi, drzet jazyk za zuby, ale na druhou stranu, kdo nastavuje latku pro ono "obcas". Ja v zasade kritizuji velmi jemne, abych tak rekla :-)nerada bych ranila neci city, ale problem je pak v tom, ze jsem mozna malo uprimna, ale to jsme zase u te pomyslne hranice. Ted zrovna prozivam jedno dilema, moje nejlepsi kamaradka ma jiz pres rok noveho partnera a je do neho zamilovana, ale me on proste nesedi z tisice duvodu, hlavne proto, ze ji dost shazuje, ale ona to prehlizi, bohuzel jako vzdy, kdyz jde o jeji partnery. Snazim se ji jemne naznacit, ze vsechno na nem neni dokonale, ale problem je, ze je to z me strany znacny eufenizmus - mela bych rovnou rict, ze je to sobec, despota, lakomec a ze ji podle me dost shazuje, ale to nedokazu, protoze ji nechci kazit jeji "stesti". Jenze si kladu otazku, kdo jiny ji to ma rict nez ja? Neni to moje povinnost, kdyz jsem jeji nejlepsi kamaradka? Jenze se bojim, ze ji urazim, ublizim event. narusim nase pratelstvi a pote co znam jeji EX-partnery vim, ze si stejne nenecha poradit a bude s nim nadale. Kritika je vec slozita, co si budeme povidat. Jinak gratuluji k prvnimu "clanku" Kristyno a tesim se na dalsi tvuj pocin :-) zdravi Zuzka

    OdpovědětVymazat
  3. Když se to vezme kolem a kolem, tak kdo je v dnešní době upřímný, že jo...pro ono "občas" si nastavujeme laťku sami v domnění, že naše upřímnost někomu pomůže, přitom, když se to vezme do důsledku tak tím ulevíme jen sami sobě. Co jsme měli na srdci bylo vyřčeno a k člověku, který si nenechá poradit můžeme být upřímní jak chceme, můžeme to myslet dobře jak chceme, ale stejně budeme za voly. Pokud náš názor na věc, tedy upřímnost, naruší přátelství tak nejspíš nebude něco v pořádku, možná, že kdyby Zuzka pomohla své kamarádce nahlédnout do její (kamarádky) historie vztahů, tak by nemusela ani nic říkat a kamarádce by to došlo samo, v případě, že si byli expartneři charakterově podobní, ale to už je zase z jiného soudku :) Osobně si teda nemyslím, že by byla naše povinnost říkat kamarádkám pokaždé co si myslíme ať už jde o jejich partnery nebo oblečení, ale pokud je kritika na místě, tak proč se nevyslovit. Kristýna

    OdpovědětVymazat
  4. Díko bohu za ty "divoké" džíny, stejně jako to bledě modré triko a mou pochvalu - respektive pro Tebe další kritiku - velkých prsou. Právě díky této kritice se stalo to, že máš absolutně plné skříně famózních kousků např. z Oxford Street nebo berlínského PRIMARKu. Díky těmhle džínám mám možnost, každým ukončením zkouškového období, dostat min. 10 nových odkazů o výprodejových akcích nebo nové kolekci z oblíbené ZARY, MANGA, H&M apod..mýlím se snad? Kdy jindy bys do skříně dostala "Rosácké" kalhoty? Hm? Proto dávám velké "díky" těmto džínám včetně zmínění mého bývalého přítele =P. Stejně jsi se mi o tom, i když svým nenápadným způsobem, několikrát zmínila - tvoje upřímnost je občas srdcervoucí, ale právě proto jsi taková, jaká jsi, šanovská ze zPlzně,co neovládá automatku! Ruční praní je fajn! LOVE DEAR!

    OdpovědětVymazat
  5. Děkuji vám všem za milé komentáře! Jsem ráda, že vás článek inspiroval k diskuzi, díky které se mohu o svých čtenářkách dozvědět víc :)

    OdpovědětVymazat
  6. Když si to člověk uvědomí sám, je to podle mě naprosto úžasný moment. Myslím, že je i větší šance a hlavně motivace to změnit, než když tě tím někdo "urazí" a vyčte ti to do očí. To pak člověka může třeba shodit a ještě víc se uzavře a bude pokračovat v tom chování dál, ne-li ještě hlouběji.... nevím proč, ale mám teď nějakou radost, že sis to uvědomila sama a můžeš s tím pracovat :D achjo.

    (Mimochodem ženský zadek je strašná věc, sestra si ze mě dělá srandu, že ho mám tlustý a já ji na to skočím a pak si sama zavřená v pokoji vyčítám veškerý čokolády!)

    http://bonjourmery.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je od tebe hrozně milý, že máš radost z mojí povahy :) Jinak jsem si předevčírem po dlouhé době koupila čokoládu. Snědla jsem jí půlku. Zatím :P

      Vymazat