29. září 2013

Krásná NEBO chytrá?


           Možná si říkáte, že větší klišé už to být ani nemůže – ano, opravdu hodlám rozebírat to dokola omílané téma o ženách hezkých a o ženách chytrých, neboť dnešek mě přivedl ke zjištění, že slučitelnost těchto dvou jevů je velmi, ale opravdu velmi vzácný úkaz. Abych ale nepředbíhala, tak začnu pěkně od začátku.

Dnes ráno jsem měla „beatlesácky“ perný den: vstávala jsem ještě před šestou a čekaly mě dvoje přijímačky na magisterské studium. Navíc mělo být venku za posledních několik měsíců největší horko, přes třicet pět stupňů. Vyrazila jsem proto v šatech, jež mi moje nejmilejší kamarádka vychválila do nebe a cítila jsem se svěží, připravená všechno zvládnout. Můj skvělý pocit podpořila i lichotka od paní prodavačky v tiskárně, která mi dané šaty pochválila. Nemůže to být lepší. Omyl! Může.
Když jsem dorazila k přijímacímu řízení, bylo mi na základě potvrzení o absolvování bakalářského stupně studia s vyznamenáním řečeno, že jsem přijatá a můžu jít domů. Jupíí, znělo mi v hlavě a (možná) to na mně bylo i (trochu) vidět. Dala jsem si oběd v mé milované restauraci, dokonce zrovna hráli i písničku od mojí oblíbené kapely. Detaily o tom, že jsem v oněch šatech budila pozornost pánského, ale i dámského osazenstva zmiňuji jenom proto, abych vám dokreslila atmosféru mého skvělého slunečného dne.
Když se dopoledne přehouplo v odpoledne, snad to pekelně spalující slunce zapříčinilo, že můj skvělý pocit se pomalu roztékal. Můj make-up též. Najednou mě šaty začaly škrtit, na dekoltu mi vyrašila vyrážka a sandálky mi pomalu ale jistě rozdíraly nohy. Lidé se po mně sice dívali pořád, ale najednou jsem v jejich pohledu neviděla zájem, spíš neidentifikovatelnou grimasu soucitu a škodolibosti. Všechno je špatně, najednou už nejsem hezká holka, které všechno vychází, teď už jsem možná jen klikařka, co se studijních úspěchů týče. A jak jsem se záhy přesvědčila, i tohle byl předčasný závěr.
V pohrouženém stavu jsem dorazila na další přijímací řízení. Tentokrát mě nějaký papír o mém vyznamenání nezachránil a test jsem musela absolvovat. To by nebylo tak špatné, kdybych se na místě nedozvěděla, že je v cizím jazyce a skládá se z úplně jiných částí, než jsem si doposud myslela. Co naplat, i bez slovníku a jakékoliv přípravy se do toho musím pustit. Nějak to přeci zvládnu, zvládla jsem i horší věci. Jako bonus na závěr nám prý bude věnován i ústní pohovor – fajn, nějak to „okecám“.
Můj test byl z celé skupiny nejhorší, půlku jsem vůbec nestihla a ta druhá byla nejspíš stejně žalostná jako improvizované zakrytí mé vyrážky. I přes to, že komise byla milá a snažila se ze mě takříkajíc něco „vymáčknout“, moje schopnosti jako by upadly do mikrospánku a ne a ne se vzbudit. Co se to se mnou děje? Sedím před lidmi, které mám přesvědčit o svých kvalitách a místo toho přemýšlím nad svojí pedikúrou? Dobrá, takže jsem oficiálně ztratila veškeré své osobní kvality. Chytrá? Možná tak horálkyně!
Abych zahnala svůj vysoký stupeň rozčarování nad sebou samou, v domnění, že přijdu na jiné, lepší myšlenky, jsem se vydala nakupovat. Ženská zdůvodnitelnost nakupování oblečení nezná mezí. Když jsem po několika minutách vyšla z toalet nákupního centra, začínala jsem se cítit opět jako ráno, navíc nesmím zapomínat na svůj dopolední úspěch! Ano, možná že by se ve mně trocha té chytrosti a ženského půvabu našlo.
A našlo se také něco v mém oblíbeném obchodě, konkrétně spousta věcí, které jsem „nutně“ musela mít. Když jsem je platila, za mnou stojící dva hezcí kluci si mě prohlíželi. „Pěkný vlasy, co...“, utrousil jeden a mě začínala bolet hlava ze stoupajícího sebevědomí (a vedra). Až když jsme přišla na řadu, hlava mě teprve pořádně rozbolela. Ta poznámka totiž patřila panu prodavači, klukovi mého věku, který měl na hlavě naprosto dokonale nažehlenou obarvenou helmu. Kdybych neměla za sebou po celém dni to, co jsem měla, možná bych se cítila zhrzeleji, ale takhle jsem se jen pousmála.
Cestou domů jsem míjela skupinku dvou mladých slečen a jednoho kluka, vystajlovaných puberťáků, co postávali na rohu ulice. Když jsem procházela, ten kluk se po mně neskrývaně otočil. A jedna z těch slečen prohlásila na můj účet: „Ty se po ní jako díváš? Vždyť je ...!“ Těžko říct, jakého se mi na konci dne nakonec dostalo titulu, poslednímu slovu jsem zkrátka nerozuměla. Možná to bylo slovo stará, tlustá, nemoderní a podobně. Ale čím jsem si jistá? Že s krásou a chytrostí to nemělo nic společného.
Vlastně jsem zapomněla zmínit to nejdůležitější, co mě k myšlence sepsat toto téma dovedlo: při zmiňovaném ústním pohovoru mě zkoušela mladá paní, jejíž jméno oplývá hned několika tituly z obou stran, ale její vzhled bych za ženskou krásu označila možná tak v opilosti. Naproti tomu při ranním testu jsem měla možnost pozorovat budoucí studentky, které, jestli mají stejný přístup ke studiu jako k nanášení své tvářenky, si mohou o nějakém titulu zatím nechat jen zdát. Jsem krutá, já vím. Možná mě omluví tenhle článek.
Takže kde je nakonec pravda, pomyslný střed mezi krásou a chytrostí? Jsou krásné ženy jenom krásné, protože nic víc už k životu nepotřebují? A jsou chytré ženy jenom chytré, protože zabývat se (svojí) krásou je pro ně povrchní záležitost? Co si o tom myslíte vy? Máte někdy také pocit, že by se snad obě charakteristiky měly sloučit (nejlépe samozřejmě ve vás)? O tom, zda se to některé z vás povedlo mi dejte vědět do komentářů. Budu se těšit!

10 komentářů:

  1. Na tohle téma bude mít, bezpochyby asi každý, jiný názor, ale podle mého tahle kombinace inteligence a krásy existuje;) Když jsem nastoupila na vysokou školu,tak jsem si tak naivně myslela,že tady potkám mnoho lidí,tak jak jsem je označovala "typické vysokoškoláky". Urousané, o svůj vzhled naprosto nedbající lidé v nevkusných, s módou a aktuální kolekcí nic neříkajícím oblečení, jen s ultrapřísným lookem,které tvoří jejich "pottrovské" brýle, jestli mi rozumíte? Ano tací se našli,ale že vejdu na katedru a uvidím,že většinu mých spolužáků tvoří ženy a z toho polovina jsou ty - 90-60-90 - které všechny prošly plastikou nosu - věřte, že nepřeháním - tak to bylo příliš! Uf,ale ano po třech letech jsem si zvykla - polovina z nich vypadla na začátku, další část měla často velký dekolt ve zkouškovém a třetí část v hlavě něco nejspíš měla - zdali to byla inteligence,netuším! Pointa toho všeho je,že pro každého je přeci krása něco jiného! Známe to každá,když Vám přítel říká,jak úžasná jste,že by nic neměnil,protože jste pro něj ta perfektní, i když víte,že ty faldíky stejně máte a celulitida se neschová! A nemusíte být zrovna Stephen Hawking,aby Vás lidé a hlavně Ti nejbližší milovali! Tahle otázka krása x inteligence tu bude viset vždycky! Protože krásná ženská nemůže být chytrá,podle většiny společnosti, a tak je tomu tedy i naopak? Proč?
    Já už jsem hodně dlouho chtěla vidět film - "My week with Marilyn" - stejně jako jsem chtěla jít na její výstavu,když byla teď několik měsíců v Praze na Pražském hradě! Výstavu jsem nestihla, film dnes ano! Možná proto se dnes tak rozepisuji,protože moje představa o Marilyn Monroe byla poněkud jiná! Díky tomuto filmu, pusťe si ho, poznáte,že krása a chytrost jsou opravdu někdy dvě rozdílné věci,které žena najednou mít nemůže! Možná je to rozhořčení z toho,jak moc jsem tomu filmu věřila a měla naděje o tom,že ona byla "perfektní" i přes její - jak to říct - "jedinečný" život! Ne nebyla! U Marilyn bych pojmy krása a chytrost spojila tak,že byla krásně vypočítavá,možná v tom je trocha té chytrosti! Možná je to jen depresivním počasím venku,možná tím,že jsem film viděla v angličtině,možná tím,že jsem věřila zrovna v její ideál krásy a inteligence,a možná jsem jen přetažená! Ale dost toho rozhořčení,protože já mám ideální příklad krásy a chytrosti. Má nejlepší kamarádka přesně taková je - krásná a chytrá!! A já jsem pyšná nejenom na její vysokoškolský titul (btw. červený), ale i na to, jak krásná dokáže být, i když se ve 35 stupních "roztéká"!
    P.s.: Každá z nás je krásná, možná ta chytrost, pak spočívá v tom, jak té krásy využít ;)
    M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Po dlouhé době jsem narazila na krásný komentář, který by mi mluvil z duše, moc děkuji.

      Vymazat
  2. Tahle Tvoje úvaha mi dnes báječně sedla, protože poslední dobou přemýšlím o dost podobném tématu a to o vnímání sama sebe v čase a významu krásy a inteligence.
    V pubertě jsem se považovala za šedou myš, stojící daleko za svými kamarádkami, které neustále obletovali ctitelé. Připadalo mi, že jsem chytrá a zábavná (a navíc sebevědomá, což právě dnes vidím jako svou tehdejší chybu - v 15 jsem prostě měla víc mlčet, protože kluci byli ještě plašší než my holky a já musela působit jako buldozer), ale nějak jsem se necítila krásná. Chtěla jsem mít vždycky o pár kilo míň, nosit hezčí oblečení, než jaké bylo k dostání na malém městě, zbavit se akné i pih, mít rovné vlasy... Dnes si naopak na svůj vzhled nestěžuji - svůj obraz v zrcadle dokážu opravdu pochválit a navíc se hrnou i komplimenty okolí. Tady ale kupodivu zase děkuji své pubertální lekci z myškovství, protože je to pro mě nové, a tak všechny lichotky stále přijímám s vděkem a pokorou.
    Dřív jsem si myslela, že krásné holky to mají jednoduché. Nyní jsem narazila, že to tím nebude - můj vzhled mi nikdy nezajistil nic víc než to, co ostatním kolem mě, ať už vypadají jakkoli. A i když mi kdysi jeden doktor u zkoušku řekl, ať si nemyslím, že se vždycky ze všeho vyusmívam, tak vím, že o postupu na doktorské studium opravdu rozhodly jiné věci...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za reakci, Lucko i M. :) Dneska mě při cestě domů napadlo, že abychom o sobě mohly vědět, že jsme ošklivější (než...) nebo hloupější (než...), musíme být nutně alespoň trochu hezké a chytré. Nehledě na to, že každá vlastnost se dá posuzovat jenom vzhledem k něčemu/někomu dalšímu. A není nic lepšího, než smíření se s uvědoměním, že vždycky vůči nám bude někdo lepší, ale i horší (a to nejen ve smyslu krásy nebo inteligence). Takže můj závěr? Vědět, že mám od každého trochu a nestydět se si to přiznat. No ne snad? :)

      Vymazat
  3. takže jsem pochopila, že ses dostala na jednu školu....tak to ti gratuluju, aspon ses nemusela rozhodovat! to by bylo mnohem horší něž nějaký přímačky:D

    hele...možná jsem až moc chytrá, tak se asi poslední dobou snažim vyvážit a bejt i víc hnusná...vzhledem k tomu, že nemam na nic čas, tak se mi to hodně daří..nemaluju se už několik let a kdybych se přitom malovala, budu vypadat docela dobře...a já to nevim proč nedělam

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsi vtipná, balzu ;) Já se malovat doslova "musím", protože bez toho si mezi lidi vyjít netroufám...hrozně mě to zdržuje a otravuje, ale v rámci zachování si nějaký důstojnosti je to pro mě nutnost. Možná, že se tím taky snažím něco vyvážit :P
      (A měla jsem několik přijímaček na jednu školu, takže určitý rozhodování bylo, naštěstí ho zpětně hodnotím jako to nejlepší možný.)

      Vymazat
    2. bylo nejlepší možný, věř mi:D zvlášt pokud seš váha váhavá
      nevim, bud mam málo nebo naopak moc důstojnosti, takže se s tim neobtěžuju a radši obtěžuju okolí svym bez makeupovým zjevem...vono mě okolí beztak většinou obtěžuje mnohem hůř, např. smradem

      Vymazat
  4. Hm, ajak se zachovat, když nedostanete rozumnou práci proto, že si lidé myslí, že jste jenom hezká, a naopak z práce vás vyhodí, protože kolegyně jsou ochotny zkoušnout kombinaci chytrá a ošklivá nebo hezká a blbá, ale rozhodně ne chytrá a hezká? Taková ta hloupá situace, kdy byste do práce měly chodit upravené a namalované, ale když tak přijdete, nikdo se s vámi nebaví, a pozdrav padne jenom tehdy, když máte mastné vlasy a vytahané tričko? Nemyslím si že jsem hezká, ani ten doktorát ani červený diplom nemám, takže ani chytrá nejsem, a stejně si to lidé nenechají vymluvit, cítí se ohrožení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná je na čase začít hrát sama za sebe, sama na sebe a na ostatní se prostě vykašlat. Nebude to lehký, ale bude to osvobozující, protože se už nebudeš muset cítit blbě, když ti to bude slušet a budeš si toho vědoma. Myslím, že jsi krásná (tvůj blog s přestávkama navštěvuju několik měsíců) a inteligentní (viz poznatek z předchozí vsuvky) a že stydět se za to není na místě stejně tak, jako být za to potrestaná.

      Vymazat
    2. asi by to chtělo změnit práci=)

      Vymazat