14. října 2013

Přes kuchyň ke cti


Před pár dny jsem víceméně omylem zaslechla rozhovor své spolužačky s její kamarádkou. Vlastně jen část rozhovoru, vlastně jen jedno souvětí. V něm si spolužačka Bára ztěžovala na chování svého přítele. Nutně se s ním musí rozejít, neboť jí citově vydírá, manipuluje s ní a ona už takhle dál nemůže, musí to skončit co nejdřív. Odůvodněním pro takové rozhodnutí jí bylo – a teď čtěte dobře – že jí přítel vaří večeře a vyzvedává ji z práce autem, aby mohli jet společně domů. Ano, šokující prohřešky. Popravdě, čekala jsem něco na způsob chronického žárlivce, ale místo toho se dostavil "jen" pozorný romantik.

Co mě ale nejvíc udivilo bylo to, jak Bára odůvodnila nutnost jejich brzkého rozchodu: „ Když já mám takovej pocit, že to všechno dělá jenom proto, abych mu za to musela bejt vděčná víš, aby si mě k sobě připoutal. Já se cejtim tak svázaná, když se mnou takhle manipuluje, musim to co nejdřív skončit, fakt.“ Zároveň ještě dodala, že ona přece nepotřebuje uvařit, ona potřebuje hlavně psychickou podporu! Okamžitě mě pak napadlo, jestli je její přítel takový zaláskovaný truhlík nebo citový ignorant, jemuž se jednou povedlo udělat špagety a načít láhev vína. Každopádně, pro mě z toho vyšel dosti vítězně.
Nechápala jsem její výroky o nutnosti být vděčná a v duchu si říkala, jestli se ta holka vůbec poslouchá. Evidentně se její přítel snaží, ale snaží se i ona? Není jí pocit vděčnosti problémem spíše proto, že vděčná zkrátka být neumí? Je nám ženám snad přílišná láska na obtíž, přestože o lásku a pozornost jako takovou neustále usilujeme? A kde je hranice mezi vděčností z nutnosti a bezděčnou láskou?
Musím konstatovat, že již dlouhou dobu se přikláním k názoru, že lidé neumí udržovat dlouhodobé partnerské vztahy, protože postrádají dostatečnou úctu k tomu druhému. Být uctivý neznamená jen ženě v restauraci přisunout židli nebo ji v divadle podržet kabát. Mít úctu ke svému partnerovi je mnohem hlubší (a komplikovanější). Osobně pociťuji, že je to právě ten cit, který vám jako neviditelná závora zadrží při hádce v puse všechny ošklivé výrazy. Je to právě to, co vám zabraňuje flirtovat v místnosti plné hezkých lidí. A je to také ten pocit hrdosti, když nějakému cizímu člověku poprvé vyprávíte o svém příteli, se kterým hodláte zestárnout. Mít úctu je totiž dle mého názoru právě to ONO, jež vás drží ve stavu zamilovanosti i po mnoho let od první pusy. Je to základ, na kterém je nutné stavět. Pokud ale chybí, ani teplé večeře každý den to nezachrání.
A jak to nakonec s Bárou dopadlo? Její přítel se s ní rozešel dřív, než sama stihla podniknout ochranná opatření. Možná, že se jen chtěla ubránit tomu pocitu zostuzení, že si za další rozpadlý vztah může sama. Svést vinu na druhé je totiž vždy tak jednoduché, ale také krátkozraké. Pokud se nám vztahy neustále rozpadají a my už po dvou měsících neumíme bezděčně přijímat lásku a dávat vděčnost, není chyba spíše na naší straně? Neměli bychom začít přistupovat k druhým trochu méně kriticky a trochu více s úctou?
Možná, že když si uvědomíme, že pro to, aby druzí tolerovali, ctili a milovali nás, je nutná určitá dávka těchto vlastností i od nás samých, budeme se najednou cítit mnohem volněji. Přestaneme tak pociťovat svazující vděčnost, neboť to budeme my sami, kdo bude chtít být vděčný. Možná si konečně začneme vážit náplní svých životů, jež se skládají z příšerně slaných krvavých steaků, které nám náš přítel připravuje každých čtrnáct dní a považuje je za vrchol svého kulinářského umění. Ale právě proto, že ho tak milujeme (a ctíme!), se od nás nikdy nedozví, že je zas tak „nežereme“.

10 komentářů:

  1. Podle mě je Bára přesně tím typem holky, která se dokáže bezhlavě zbláznit jenom do kluka, kterého nemůže mít nebo který je nějakým způsobem komplikovaný. Jakmile je hodný, předvídatelný, spolehlivý atd., tak ji začne nudit.
    Párkrát jsem měla ve svém životě náběh na něco podobného a uvědomila jsem si to ve chvíli, kdy jsem zjistila, že mi to emoční vynaložení na boj o pana Nedostupného dává pocit, že žiju, miluju a prožívám víc... V klidnějším vztahu pak taková holčina může cítit podezřelý klid a hledat a vytvářet problémy tam, kde nejsou.
    A co se týče vzájemné úcty ve vztahu, v tom s Tebou úplně souhlasím. Mám kamarádku. jejíž chování nechápu - je takový vůdčí (někdo by řekl maminovský) typ a hledá si kluky, kteří ji většinou nepřevyšují - ona jim nadšeně vaří, pere, organizuje čas. Jenže pro ostré slovo nejde daleko i při sebebanálnějším důvodu a časem dává nespokojenost s jejich chováním najevo tak, že vyvolává neustálé hádky, ječení, sprosté nadávky atd. Tohle nikdy nepochopím, protože pokud dokážu být na někoho sprostá, tak si ho zároveň nikdy nemůžu vážit a bez toho pro mě vztah nemá smysl.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc ti děkuju za reakci, Lucko :) Krásně napsáno, souhlasím s tebou hlavně v poslední větě!

      Vymazat
  2. Ctít je možno jen toho, kdo ctí sám sebe, ctít dokáže jen ten, kdo si sebe váží...a to je dneska málokdo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na jednu stranu máš pravdu, dneska je všeobecně ve společnosti málo úcty k druhým i zdravé sebeúcty k sobě. Ale úplně si nemyslím, že ctít je možné jen toho, kdo ctí sám sebe. Někteří z nás jsou přehnaně skromní a "malí" sami v sobě, v očích druhým se ale jeví jako velké osobnosti, kterých je radno i potřeba si vážit ;)

      Vymazat
  3. Jenže skromnost se se sebevědomím nijak nevylučuje, tady máš sama pokřivené myšlení. Jedna věc je být skromný a druhá nechat si, s prominutím, "srát na hlavu". I např. introvert může být přece sebevědomý, jen nevyhledává hromadnou hlučnou zábavu, kde by se chvástal.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale vždyť já neříkám, že se skromnost a sebevědomí u jednoho člověka vylučují, nebo nutně vylučovat musí. Říkám jen, že nesouhlasím s tvrzením, že ctít je možné jen toho, kdo ctí sám sebe. Protože to, jak vnímáš určitého člověka se přece nemusí shodovat s tím, jak se ten člověk vnímá sám...Nehledě na to, že můj článek má poukázat spíš na ctnost v partnerském životě, takže pokud stojíš o další rozebírání naší diskuze, můžeš mi napsat e-mail ;)

      Vymazat
  4. Mám ráda tvoje články, které člověka přimějí se sám nad sebou zamyslet :) Jednu větu bych ještě malinko doplnila: ... Když nějakému cizímu člověku poprvé vyprávíte o svém příteli, se kterým hodláte zestárnout... a když vám při tom září oči štěstím a ten druhý komu to vyprávíte, ví že to myslíte a cítí upřímně. <3 A to se v dnešní době vidí už jen málokdy... asi nikdy nepochopím, jak někdo může svého partnera pomlouvat. To se pak o stárnutí s ním vůbec nedá uvažovat.
    Marti

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc, Marti :) Udělala jsi mi tvým komentářem hrozně velkou radost!

      Vymazat
  5. :D někoho, kdo by mě vyzvedával a vozil domu, bych vážně ocenila, nesnášim mhd!

    ale nedivím se, že ji nechal...jde spíš o to, kdo je v týhle situaci větší chudák

    OdpovědětVymazat