24. srpna 2014

Heski čezki


Že byste tohle v životě nenapsali? Ok, budu vám věřit a doufat, že ne. Ale ČEZ by s tím byl nejspíš spokojený. Stejně tak lidé, co mají na starosti reklamní letáky, poutače, popisky produktů, katalogy, slevové portály a další a další shluky textu, jejichž čtenost je neustále a k mému podivu horlivá. Tam všude se totiž vyskytují chyby. Ale abyste se nad nimi mohli pousmát/rozčílit/poplakat si, musíte je nejdřív umět poznat. A to jde velmi ztuha tam, kde nás obklopují rozpačité texty plné gramatických i stylistických prohřešků. Jsme hrdý národ Čechů, ale „po Česku“ už jsme bohužel poněkud pozapomněli.


Několik příkladů pro názornou ukázku...


1. Jakoby x Jako by
Nejoblíbenější slovo poslední doby co do počtu užití v mluvené řeči? Pro Čechy jednoznačně JAKOBY! Zdá se, že nic není opravdové, všechno je jenom jako, jakoby, prostě jen tak na oko. Jakoby s něčím souhlasíme. Jakoby někoho máme rádi. Jakoby si něco myslíme. To všechno je jenom vycpávka za něco skutečného, hodnotného. Moje rada? Pokud už tenhle hrozný výraz musíte použít, rozlišujte v psaném textu mezi jakoby (= jako) a jako by (= jako kdyby). Jinak na něj zapomeňte. Je totiž jakoby trapný mít všechno jenom jakoby.

2. Výjimka
Neříkejte mi, že je tak hrozně těžký zapamatovat si, že ve slově výjimka je výjimka. Ale pokud vám to do hlavy prostě nejde a stejně to slovo píšete jen výjimečně, pište ho ještě míň. Třeba jen občas. Tam už se nespletete. Poslední záchrana pro všechny „výjimkáře“ – tvrďáci maj vždycky přednost a kdo dřív přijde, ten dřív bere, takže Ý je na koni. A vy odteď taky.

3. Bysme x By jsme x Bychom
To, že na velikosti NEzáleží, to už se tak nějak ví. Zvlášť, pokud se jedná o délku. Proto pořád nedokážu pochopit, že se najdou tací, kteří chtějí svůj projev tzv. natáhnout a vyšperkovat krásným a zdvořilým BY JSME, BY JSTE, KDYBY JSTE apod.  Ne, vážně, tahle se to nepíše. Úplně postačí, když si to zkrátíte a necháte písmenka, aby se tulila.

4. Číslovka_pomlčka_TI_leTTá
Naprosto mě jímá hrůza z tohodle zápisu. To jako vážně? To nikdo nejste minimalista? Méně je a vždycky bude více! Pokud chcete napsat, že vás oslovil krásný třicetiletý muž, napište 30letý muž. Bez ohledu na to, že vám to Word červeně podtrhne. Takhle je to totiž správně! Jak už jsem řekla, písmenka se chtějí tulit a lpění na délce je pro náfuky. A když budete vážně v úzkých, pište to celé slovy, tak jako já. Hlavně žádné mezery, pomlčky a TI. Protože –ti píšou jenom tydýti!

5. Vám x vám
Chápu, že chcete být slušní a zdvořilí, ale nic se nemá přehánět. Nad rozlišováním mezi Vám a vám visí řada otazníků a každý češtinářský guru radí něco jiného. Já žádný guru nejsem, používám jen selský rozum. A ten mi radí, že pokud dotyčného osobně neznám, nikdy mu neprojevuju úctu velkým V. Píšu malé a nedělám si z toho vrásky, přestože je to třeba ročník mého dědečka a při osobním styku bych mu jistojistě vykala. Vám s velkým V ale neznamená jen vykání. Je to projev toho, že si druhého vážíte. A jistě uznáte, že to moc dobře nejde, pokud dotyčného neznáte. Proto se držte množstevní slevy, tzn. u více, než jednoho adresáta pište v zásadě písmeno malé a u jedné osoby předem zvažte, zda si to velké písmenko opravdu zaslouží.


Malý exkurz do nešvarů současného českého psaného textu. Nedělám si iluze, že odteď mi reklamy přestanou nabízet 16-ti dílnou sadu nádobí a kamarádi psát pozvání, že by jsme si jakoby mohli jít někam sednout. Možná vyjímka, která potvrzuje pravidlo, co Vám budu povídat!

1 komentář:

  1. Taky mám ráda češtinu a nerada vidím když se przní ale přiznávám že doteď jsem si myslela že výjimka je vyjímkou a 16-ti dílnou sadu nádobí taky občas použiju...Asi jsem barbar ale myslím, že s češtinou se dějí daleko horší věci...Ale já obecně na ten pravopis moc nejsem a nikdy jsem nebyla...Jde mi spíš o obsah než o formu a čtu a píšu většinou tak rychle, že ty chyby zkrátka nevnímám. Ale vím, že někdy po mě něco číst musí být utrpení...Já jen, že někdy lidi fakt przní i když opravdu nechtějí... jsem toho zářným příkladem :)

    OdpovědětVymazat