30. prosince 2015

Něco končí, něco začíná

Anebo se vůbec nic nemění. Nový rok totiž neznamená, že budeme jiní, i když bychom si to možná v mnoha případech přáli. Je to jen datum, pomyslná čára, start a nová číslice na konci, kterou první měsíc budeme ze setrvačnosti přepisovat na pětku. Ale potom si zvykneme, ostatně jako na všechno, na všechno doteď i na všechno potom.

Šestka byla moje oblíbené číslo už odmala. Když se rozdávala čísla pro sestavení týmu na vybiku, stoupala jsem si tak, abych byla šestá. Když po mně někdo chtěl vědět číslo od jedničky do desítky, měl téměř jistotu, že řeknu právě šest. A na rozdíl od osmičky, šestku jsem uměla do písanky napsat bez přerušení čáry. Snad možná proto mi vůbec nevadí, že ji teď na rok uvidím nadepsanou v kalendáři.
Na druhou stranu líbivost numerického znaku není všechno a rozhodně nezaručí, že nový rok prožiju v lásce, klidu a míru. A přestože bych tuhle trojkombinaci přála všem lidem na zemi, rok 2015 nám ukázal, že není jednoduché žít život v civilizovaném světě bez přijetí všech jeho důsledků. Staly se věci, na které bychom raději zapomněli, přesto právě paměť je důležitá složka člověka, která by měla sloužit jako obranný štít před přijímáním všeho toho, co jde proti nám samým. Neboť i já, i ty, i vy, my všichni jsme součástí jednoho lidství. Jako bych zdálky slyšela zvonit jeho hranu...
Ale zpět k tomu, co můžu soudit plnohodnotně. Pokud jste četli moji bilanci z minulého ledna, tak víte, že jsem si stanovila tzv. pravidlo tří: nemuset se za sebe stydět, nemuset mít důvod k pláči a nemuset mít vždycky poslední slovo. Všechno ostatní jsem si dovolila. A přestože body to byly jen tři a celkem jednoduché, v jejich splnění jsem občasně pokulhávala, tu s menší, tu s větší intenzitou. Jen v prvním případě jsem nevypadala jako Quasimodo – nemusela jsem se za sebe stydět, nebo si to alespoň doteď myslím a nevím o ničem, co by mi to vyvrátilo. A sebevědomě přiznám, že s pocitem hrdosti se mi žije mnohem líp.
A co bude dál? Budu mít pořád důvod být na sebe hrdá? Nebo si budu muset sahat do svědomí častěji, než tomu bylo doteď? Ráda bych řekla, že to vím, ale nebyla by to pravda. Rok 2016 bude rokem nového. Možná se mi to bude líbit, možná z toho budu víc nesvá, kdo ví, já ne. Nebojím se neznámého, nebojím se toho, že přijde něco, s čím najednou nebudu umět zacházet. Ne, mám strach, že víc než kdy jindy to budu muset být já, kdo řídí, kdo drží otěže a švihá bičem, protože doteď bylo až příliš snadné žít podle stylu jízdy někoho jiného.
A jak už jsem si stihla několikrát ověřit, byť třeba jenom na autodromu, moje řidičské schopnosti vůči agresivním spoluúčastníkům provozu nejsou nic moc. Lokty si radši držím u těla, protože si je nechci odřít a v bourání do nárazníků ostatních nevidím valný smysl. Pro autodrom jsem dost nepoužitelná, tak snad jde v životě o víc, než je jen jízda v předem stanovené dráze. Doufám v to.
A přeju si to i pro ostatní, i když od nich nejčastěji slýchám, že chtějí JEN štěstí. To bychom si ale museli jít popřát ke stromečku na návsi, tak jako dřív, kde se sešla celá obec, předala si zimní virózu jedním mlaskavým ulepeným hudlanem, co chutnal jako šampaňské a klobása, kde každý každému potřásl rukou a z očí do očí přál vše dobré, a byť to třeba tak úplně upřímně nemyslel, vám se to tak zdálo a věřili jste v to. Tam chodilo štěstí s petardou v ruce, tam byl Nový rok a tatam jsou i všechny moje Nové roky předchozí.
Lidé chtějí JEN štěstí, tak ať ho mají! To by ale nesměli chtít od toho jednoho malého štěstíčka tolik a chovat se k němu neurvale, majetnicky. Naučili jsme se, že míru vlastního štěstí posuzujeme podle cizí závisti, kterou jsme přijali jako jeho ukazatel a neštěstí zakrýváme instagramovými filtry, jako neprůhlednou fólií, skrz kterou neprostoupí naše selhání, naše smutky a v mnoha případech ani naše vlastní já. A přitom nic z toho není opravdové, pojmy štěstí a neštěstí jsou jen formulky, kterými jsme zakleli (a zakalili) vlastní mysl. Ne nadarmo se totiž říká, že neštěstí, ale stejně tak i štěstí (!), je stav mysli. Tak na to v novém roce 2016 myslete!


Děkuji, že umíte být šťastní. Děkuji, že čtete. A děkuji, že vám už potřetí můžu popřát vše nejlepší do nového roku.

Žádné komentáře:

Okomentovat