I.
Na vyležený
matraci s notnou dávkou promile a hereckýho drylu heká do útrob
vnitrobloku. Vteřinový ozvěny. V rozevřenejch stehnech je dneska zase
těsno. Vzdechy se na chvíli symbolicky synchronizujou, pak napětí poleví a
Tereza se pod vahou spocený lidský hmoty chvíli cejtí hrdinkou i obětí zároveň.
Žlutý světlo městský tmy k ní vrhá zkosenej stín naděje, že všechno to
cizí kolem se dá zase o chvíli dýl snést.
Když si přes
hlavu přetahuje tričko, sotva mu rozumí, co po ní chce. Aby zůstala ještě
chvíli, aspoň do rána by přece mohla. Mohla. Ale nechce se jí, dneska fakt
nechce zůstávat na nikoho vázaná. Tři Becherovky na baru a flašku chlazenýho
Šardoné mu právě splatila pár hodinama něhy, víc není ochotná dát.
Peníze jí za
to nabídli jenom dva ubožáci, ale to už je dlouho. Jejich um i arogantní tváře
vytěšnila snadno, kreténi, neodhadli ji. Ne že by se něco navíc nehodilo, ale
za prachy nešla nikdy. Styděla by se ty zažmoulaný papírky shrábnout, tak snad
jenom pro mámu, na Kačenku. Dá pro ně sice vždycky dohromady pár stovek, co
měsíčně vyplujou z nájmu bokem, protože s holkama, se kterýma si drží
společnej byt, jim to docela obstojně vychází. Ale i tak jí na rozjařený
zorničky vlastní dcery love prostě nestačej. Cejtí to, zná svý limity a v tomhle
musí dát mámě za pravdu, na výchovu dítěte je potřeba víc než pár světlejch
chvilek tejdně. Rodinný tyjátry už před sebou nemaj zapotřebí hrát. Tereza si
finančně zatim vystačí a její city to dávaj taky. Chabý zbytky obojího pak
statečně padaj k nohám nočních podniků, kde se dá až dost snadno spadnout
i do otlačenejch chlapskejch náručí. Má na ty použitý chlápky čuch. Ví přesně,
kterýmu z nich jednou za čas prospěje, když mu chytrá holka lačně spolkne jeho
ego.
Na
kuchyňskejch digitálkách problikává skoro pět ráno. „Ty dveře támhle, to je
koupelna?“ Chvilkovej mecenáš líně
kejvne a Tereza se s kabelkou v ruce ztratí v hnědejch obkladačkách.
Závan vlhký plísně zkrátí její rituály na nutný minimum. V tašce nahmatává
kartáček, balení tampónů, starou účtenku s propiskou, až jí v prstech
konečně zašustí igelit s připravenou hromádkou krajkoví. V předklonu
mění noc za ráno, pakuje se rychle, je stručná v gestech i slovech, co se
jí sypou od pusy, když stojí mezi dveřma. „To neni kvůli tobě, chápeš? Jen musim
někde brzo bejt. Tak třeba někdy, nejsem proti, víš jak. Čau a díky. Měj se.“
Už
zase známý věci kolem. Pohled z okna obýváku připomene procamraný hodiny
novýho dne a uvrhne Terezu do lehký apatie. Holky doma ještě nejsou, nebo spíš
už zase nejsou, nedokáže to rozlišit. Takový klidný rána mívala dřív hrozně
ráda, ale teď jí přišly jaksi nepatřičný. Stereotypní výplň z ní dokázala
setřást ulepený džíny, uvařit kafe, který nezabralo a uložit ji na pár hodin
spánku na rozkládací gauč.
II.
V divadle
teď zrovna zkouší Ibsenův Dům pro panenky, v hlavě jí lítá zpřeházenej
text. Hraje Noru, tak se snaží. Cestou na poslední odpolední čtení před
finálkou nemyslí na nic jinýho, ví, že to nesmí podělat, protože lepší nabídky
teď nemá. Myšlenky na budoucnost zapuzujou naučený dialogy, polohlas je vzývá
zpátky. Svrchovaný právo existence připisuje jenom Noře. Noří se do role.
Začínaj tou
scénou z maškarního. Tu má nejradši. Vyžaduje poskoky v šatně a
maskérně, vyžaduje poskoky, šaty a masky i na scéně. Vynaloženou energií Tereza
překvapuje samu sebe. Jde to z ní, líbí se jí to cejtit. O pauze jí
herecký povzbuzení nabízej vchodový lítačky a zelenej Exit. „Tak a teď se
přiznej, jak dlouho jsi to doma šprtala, co?“ Pichlavej smích trapný Lenky
alias Kristin je pro tu chvíli jako pěst na oko. „Ne fakt, kočko, dneska jedeš
výborně!“ – „Dík, jde to dobře, no. Dáme si spolu?“ Tereza zvedne pomuchlanou
krabičku Redvajtek do úrovně čtyř očí. Každý z nich souhlasně mrkne.
Po pěti
hodinách dalšího zkoušení už o pauzu nikdo nestojí, konverzační témata zůstaly
uvězněný na chodbě, každej chce mít co nejrychlejc hotovo a vypadnout. Jen
Lenka ještě všechny krmí plytkýma historkama o dětech. Tereza o Kačence
nemluví, nemá to ve zvyku. Pro dnešek padla. „Terezo, tak příští tejden zase takhle,
jasný? Bude to v cajku, máme formu, a co jsem slyšel, tak lidi to prej
chtěj“ mňoukaj na ní kočičí hlavy poslední slova z dnešní zkoušky.
Podkluzujou, svině. Prší.
III.
Den Dé, maj
premiéru. Nikoho, kromě svejch pražskejch holek nepozve, a ty už taky jen tak
ze zvyku. Ví, že si mezi lidi stejně sednout nepudou. Při pohledu na barevný
fáborky, který tu zbyly z víkendovýho představení zavěšený na háčku, jí
hlavou matně proběhne vzpomínka na den, kdy se za ní do divadla poprvé přijely
podívat taky máma s Kačkou. Tehdy ještě malá ani pořádně nechodila, ale už jí
tam patřilo všechno. Doprčič, vlastně máma! Měla jí dávno zavolat, vždyť je už skoro
desátýho. „Ňáká nervózní, zdá se mi to?“ – „Ne, v pohodě, jdem na to...
Jen jsem si vzpomněla, že musim zejtra vypadnout z města, a nějak se mi to
úplně vykouřilo.“ Nokie v kabelce podlehla nucenýmu umlčení. „Terezo,
honem, čekáme!“
Během příprav
v maskérně, tý tupý chvilky, která dokáže vygradovat všechny pitomý připomínky
ansáblu na maximum, Tereze proudí do uší úvodní melodie z Notting Hill.
Poprvé jí tu nahrávku pustil Milan někdy před skoro dvaceti lety. Tklivý tóny
ještě pořád spolehlivě oživujou vzpomínky na školní dramaťák, na Milana, na
schovývavý přítmí kulisárny a její první roli lolitky s malým eL. Šlo jí
to dobře. Pak se na ni Milan vykašlal. Měl před svatbou a jako mladej učitel se
bál, že kdyby to na ně prasklo, tak jinde bude místo shánět už jen těžko. Srab.
Ve stejnym věku, jako bylo jemu, kdy se s ní tehdy rozloučil, se Tereza odstěhovala
do města, kde potkala holky a doteď spolu zůstaly v bytě. Mladší pindy,
ale má je ráda. Dost jí na začátku pomohly, když tápala ve vztahovejch
průvodcích. Pomáhaj si vzájemně, to je kromě finančních výhod další uspokojivej
argument, proč se netrhnout.
Jen v tý
několikaměsíční etýdě s biologickym podhoubim pro Kačenku jí tehdy nechaly
docela vymáchat. Ale tak... nebylo to úplně celý od věci. Dostal ji do lepšího
divadla, do lepší společnosti. Měl spoustu známejch a pamatoval si jména. Když
mu řekla, že je v tom, bylo jí zrovna pětadvacet, chtěla to, zahráli si
pro jejich nudný představení derniéru. Herec to byl ale vždycky dost mizernej. A
z Kačenky se stal doživotní políček kariérnímu rozpuku. Schopnost sebelítosti
se jí jako herečce ale hodila a mámou byla jenom na pár bezvýznamnejch sezón,
to je fakt. „Nora, tady! Dělejte, chlapi to spouštěj!“
IV.
Lidi tleskaj.
Spíš ze zvyku než z nadšení. Hned v prvnim foyer se některý
z nich dávaj slyšet, že ty výkony byly prostě nevyvážený. Bar to všechno
schová, chlácholit umí obstojně i větší kiksy. Tereza se na koženkovym gauči
těsně mihne s Lenkou, která teď na baru rozdává úsměvy v obležení
nenechavejch rukou svýho manžela. Přišel. Užívá si to, nádhera. „Co to je za
zmalovanou fuchtli, ta vlevo?“ ocejchujou Lenku právě příchozí holky. „Sorry,
že jsme dorazily až teď, ale střihnem si to s tebou klíďo ještě jednou,
privátně. Bylas dobrá?“ – „Nech toho, nemam náladu babrat se v tom celej
večer. Pojďte si sednout někam normálně mezi lidi.“
Tereza se
zvedá jako první. Má chuť bejt zase na chvíli v hlavní roli, dnešek jí
vlezl pod kůži. V rytmu klubový muziky, do kterýho se strefuje jen tak
mimoděk, si rukama pročechrává vlasy a pokračuje až ke kapsám svejch bokovek.
Je sebevědomá a sexy, je zase Norou na maškarním plese. V kuželech světla
si ji vyhlídne upravenej padesátník. Myslí si, že je jí tak maximálně 27. Ona
mu to nevyvrací. Lichotí to oběma. Holkám v rychlosti předává klíče spolu
s instrukcema, to kdyby náhodou. Jistěj se tak už dlouho a zatim je to
nezklamalo. Na záchodě zjišťuje, že poslední volný tanga byly ty dnešní. Stejně
s nim jde, vypadá, že bude hodnej a o víc než o kontakt s mladym
masem mu nepude. Nechává se od něj zahřát.
Probouzí ji
sucho v puse a vůně formaldehydu. Nově zařízenej hotel, neni to špatný.
Ani v noci to nebylo úplně pitomý, to ji překvapilo. Do měkkejch prohlubní
zánovní peřiny jemně instaluje vzkaz. Číslo dává, jen když si věří. Musí jít,
aby stihla autobus za Kačenkou.
V.
Přijede o tři
hodiny pozdějc. Otevřít jí příde máma s laškovnym úšklebkem, což pro
Terezu nevěstí nic dobrýho. Čekala zase nějaký skloňování nezodpovědnosti, ale
nic. Kačenku už doma nestihla, před chvílí ji prej zrovna odvezli na oslavu
nějakýho děcka ze školy. Plurál se oběma usadil v uších a tlačil na další
otázky, co nepřicházely. Nebylo to poprvý, co naproti sobě mlčky stály a jedna
druhý se chtěla zeptat na tolik věcí.
Cestou do
jídelny si Tereza všímá mámina novýho přelivu. Co od nich táta odešel, mívaly
tyhle změny pravidelnou periodu, ale až doteď dobrejch pár let nic. Máma se chová
jako husa, tim nakrucovánim jí div nevyrazí tašku z ruky, když se ji snaží
usadit. Přepáleně vlídnym hlasem jí sděluje, co už dávno samo vyplynulo. Je
mladší a je to prej fakt slušnej chlap, maj se rádi. Úroky za společně strávený
chvíle se v Tereze při těch slovech začínaj násobit.
Sesbírá
všechny pevný charaktery svejch divadelních altereg a s očima usazenýma
přímo proti těm jeho poprvé hraje roli vzorný dcery a nikdo nemá důvod jí to
nevěřit. Občasnym záchytnym bodem je jen svícen na stole. Nebude mámě kazit
radost, neřekne jí, že chlapovi, kterýmu teď před ní svírá ruku se slovy:
„Tereza, taky mě těší!“ včera dvakrát dokázala přivodit malej infarkt slasti.
Jednou v sobě a jednou už jenom rukou, na první oťukání si počínali ladně.
Teď v hlavě pálí naivní záchvěv jistoty v podobě papírku
s číslem svýho mobilu.
Kvůli malý
zůstane aspoň do zejtra, vždyť kdo řiká, že spolu musí sedět u jednoho stolu.
Kafe si může vzít i sem, na terasu, líp se tu dejchá. Přivolaná chuť teplýho
kofeinu proběhne celym Terezinym tělem a ta se v reflexu chápe kabelky, kde
krabička cigaret skrejvá ještě pár kusů dočasný útěchy. V kabelce to pod
pohybem ruky zašustí. Nahmatala memento zhýralýho chtíče lásky. Místo cigaret vytahuje
mikroten plnej použitejch dnů. Nestydí se. Ani za jeden z nich se vůbec
nestydí.
* Tuhle povídku jsem původně napsala pro kurz tvůrčího psaní, kterej byl super a o kterým se můžete víc dočíst tady.
Žádné komentáře:
Okomentovat