14. března 2014

Co ze mě jednou bude?


Nejpalčivější otázka poslední doby, která se mi na hlavu může snést. Rodina, kamarádi, známí, neznámí i já sama, všichni se ptají: „A co z tebe jednou bude?“ Povzdechnutí, vykonstruovaný úsměv a kývnutí hlavou, to je to má jediná upřímná odpověď. Protože já totiž fakt nevím!

Je mi 23 a větší kousek k tomu, studuju bez přestávky větší, než jsou letní prázdniny, už 16 let a pořád se necítím na to, abych dokázala definovat svoje „bytí“ tady na světě. A ostatní to po mně chtějí na lusknutí prstu! Jsem z toho zmatená a otrávená zároveň.
Připadám si při té otázce, jako kdyby mi někdo obrovskými činely bouchnul přímo před nosem. Bum! Tak co, co z tebe vzejde? Jako bych snad byla malý a sakra mrštný pulec, u kterého se napjatě čeká, zda z něj vyroste skokan, nebo ropucha. Jasná definice: buď, anebo. Jenže, co když nechci hrát tu hru na škatulky? Co když prostě jen bezcílně studuju to, co mě momentálně baví a těší (co na tom, že to na sebe oborově nenavazuje), co když čtu knížky jen proto, že se mi líbí jejich obal (proč taky jinak) a co když už jsem moc dospělá na to, abych mohla věřit, že až vyrostu, bude ze mě princezna?
Co ze mě teda jednou bude? Střední – ekonomická obchodka, Vysoká – dvakrát filda, i když pokaždé jiný obor, co spolu souvisí snad jen ve studijním plánu. Ale proč se vlastně omezovat jenom na vzdělání? Copak člověk nemůže být zahradníkem, přestože má dva doktoráty z Matfyzu?
Na to, že člověka neutváří školy, ale charakter, na to jsem přišla vlastně už dřív. Stačilo se totiž pořádně rozhlídnout kolem. Dívat se, pozorovat lidi a ptát se jich ne na to, co z nich jednou bude, ale na to, kým jsou. Nyní, právě teď, kým se cítí být. Jestli mě totiž moje školy něco naučily, tak pak to, že na tu protivnou otázku existuje jenom jedna správná odpověď, a sice: „Já už přece něčím jsem!“

Takže se ptám: Kým jste vy?


P.S. Možná, že kdybychom se přestali nezakotvených a flustrovaných studentek ptát, co z nich jednou bude, ale vybalili na ně rovnou: „ A kým jsi?“, došlo by nám to všem mnohem dřív...

8 komentářů:

  1. Tesat do kamene!
    Nevím teda úplně, kým jsem, ale snažím se připomínat si, že život je teď, já jsem teď.

    OdpovědětVymazat
  2. U mě je situace taková, že ve 22 letech se očekává, že bych měla být na nějaké lepší pracovní pozici a brát alespoň 25000. Vylétnout z hnízda budu moct až příští rok, ale do té doby se mi bude chtít snažit udávat cestu moje máma, která to se mnou sice myslí dobře, ale na druhou stranu mě to dusí. Na vejšku se mi jít nechce, nechci se mi být inženýrkou, ani mít plnou hlavu starostí z práce a nosit si to domů. Stačilo by mi něco naprosto obyčejného (byť by to měla být prodavačka v konzumu), právě proto, abych mohla být pořád tím, kdo jsem ve skutečnosti a nepotřebuju k tomu drahé auto a dům s bazénem. Mnohým to bude připadat divné, ale já toužím po skromné šťastné rodince, bez kdoví jakých titulů. Bohužel doma s rodiči se v tomhle neshodujeme..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Z části ti v tomhle rozumím, protože i mě mrzí, že dnešní "systém" není nastavený pro skromné lidi...Tak snad z tebe v budoucnu bude někdo, s kým budeš spokojená ;)

      Vymazat
  3. Já mám spíš pocit, že se tě neptají na to kým seš, ale kdy a odkud konečně začneš nosit nějaké prachy. A ke komentáři nade mnou, skromná rodinka? za plat prodavačky z konzumu možná neuživíš ani jedno dítě...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Člověku, který skrývá svůj zájem o mě za otázku po penězích, bych asi nechtěla odpovídat vůbec...Naštěstí mám v tomhle směru skvělou rodinu, která mě (nejen finančně) podporuje.

      Vymazat
  4. Dřív člověk vylezl školu a měl své jisté povolání až do důchodu. Znáte dneska někoho, kdo vydrží 30 let v kuse v jedné fabrice/kráně/ordinaci? Dnešní firmy mají jepičí život, všude se čachruje takže nikdo z nás si nemůže být jistý jednou pozicí.
    Já jsem vystudovala dvě vejšky - pajdu a fildu, takže podle toho bych měla být učitelka a historička. Prakticky ale nedělám ani jedno, má práce je z jiného soudku. A ani u té se nevidím navždy.
    Ta myšlenka, že by se lidi měli raději ptát, čím jsi teď, by rozhodně vyřešila spoustu frustrací z budoucnosti... I když pro mě bylo při studiích těžké se rozhodnout, jak vystihnout jedním výrazem, čím jsem. Studentka mi přišlo málo. A prodavačka? Občas ještě míň...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, dnešní jepičí doba přeje snad jen jepicím :P Já jsem momentálně ve stavu, kdy obdivuju všechny ty , co už mají úspěšně vystudováno, navíc - dvě školy? Myslím, že by se k tobě hodil výraz "schopná slečna" ;)

      Vymazat