Původně jsem
chtěla psát zase jen o módě. Konkrétně o „slow fashion“, protože o „fast
fashion“ už jsem psala tady a taky proto, že se o tom teď hodně mluví (ale
stále ne dost). Nicméně mě momentálně zachvátila chřipková epidemie, takže teď
místo všech naplánovaných činností, které jsem chtěla uskutečnit ještě před
začátkem nového semestru, ležím v posteli, sleduju dokumenty a přemýšlím
nad tím, co v nich vidím. Pomalu, ale jistě tak otevírám svoje unavené oči...
Na sledování
dokumentů na YouTube je skvělá jedna věc, a to ta, že vám chytrý strýček Google
v postranní liště neúnavně selektuje další a další várku videí, které by
se vám tzv. mohly líbit. A je potřeba uznat, že se většinou dokonale strefuje.
Proto jistě chápete, že se z jednoho krátkého dokumentu, na který jsem
kdesi viděla odkaz, stalo několikahodinové sledování zajímavých snímků, nad
kterými jsem úplně snadno zapomněla, že už je třeba jedna v noci.
A protože jsem
se s dalšími videi posouvala i k dalším tématům, která spolu vzájemně
souvisela, dostala jsem se nakonec k celému velkému problému spotřebního světa,
konzumního stylu života, marketingových taháků podporujících naše neustálé
chtění čekoholiv a kdykoliv a samozřejmě také k fast/slow fashion a relativně novému pojmu „sustainable
fashion“, tedy (dlouhodobě) udržitelné módě. Důvod, proč o tom znovu začínám,
je prostý – je to potřeba.
Jelikož
rozhodně nejsem žádnou odbornicí a nemůžu vám poskytnout názor fundovaného
člověka, ráda bych s vámi alespoň sdílela některé odkazy na zmiňované
dokumenty, články nebo rozhovory, které se daných témat dotýkají a které vás,
doufám, zaujmou a donutí přemýšlet. Zároveň bych vás chtěla poprosit o to,
pokud je mezi vámi, mými čtenáři, někdo, kdo se touto problematikou zabývá
nebo by mi k ní chtěl poskytnout další informace, udělejte to, dejte mi
vědět a já vám slibuju, že se na všechno podívám. Předem děkuju za vaše
komentáře.
Nejdříve bych
vám ráda ukázala článek, díky kterému jsem celou problematiku „objevila“. Jedná
se o tohle, možná už na něj řada z vás narazila také. Článek ve stručnosti
informuje o tom, jak jeden razantní norský nápad otevřel oči nejenom třem
mladým módním blogerům, ale snad i všem, kteří emotivní reality show sledovali.
Videí je celkem 5 a odkaz na ně najdete přímo v článku, kde se stejně tak
můžete přesměrovat na Modeschau, což vřele doporučuji, protože si tam o tématu
můžete nejen něco přínosného přečíst, ale i si poslechnout rozhovory s inspirativními
lidmi a v neposlední řadě se proklikat na další zajímavé odkazy. Rozhodně
to prozkoumejte!
A teď už
několik zmiňovaných dokumentů, které jsem sama viděla. Počin Cena Riflí se v posledních
dnech poměrně hojně rozšířil, ale pokud neznáte, určitě si na něj tu hodinu času
najděte, stojí to za to. Dalším dokumentem, který jsem viděla ještě před
Vánoci, je Konzumní děti aneb Komercializace dětství a dále třeba dva podobné
dokumenty o lidské touze obklopovat se materiálnem. Název jednoho z nich,
Nakupuj, dokud nepadneš, je docela výmluvný, nemyslíte? Druhý, pojmenovaný po vcelku
zásadní otázce Proč tolik nakupujeme?, je například o tom, jak i za takovým nevinným
a obyčejným zvukem vašeho vysavače stojí celý tým specialistů a marketingových
guru. Že jste to vůbec netušili? A co teprve to, že luxusní hotelový komplex
Swissotel platí nemalé peníze nejlepším parfumérům světa za to, že hotelům vyvíjí
vůně na míru tak, aby u nich klient déle setrval a více utrácel?
To všechno
jsou jen drobné informace, které zdobí jako třešničky na dortu mnohem
závažnější problémy. V rámci svého pátrání jsem totiž narazila i na videa
o velmi nebezpečném padělání značek, a to nejen těch módních, ale především
těch z potravinářského a farmaceutického průmyslu, což je mnohem, mnohem
nebezpečnější pro nás pro všechny. Pokud jste totiž doteď měli pocit, že se vás
téma příliš netýká, nebo jen tak okrajově, tak vězte, že problematika padělků
léčiv je více než strašidelná a bohužel i reálně blízká.
Dalším
zajímavým dokumentem je ten, který jsem viděla prostřednictvím odkazu na
Seznam.cz, pochází z festivalu Jeden Svět a určitě si ho na internetu
snadno dohledáte sami. Jmenuje se Mý věci a ukazuje příběh jednoho mladého
Fina, který je unavený a přesycený věcmi, které kolem sebe nashromáždil, a proto
se rozhodne k zajímavému a odvážnému pokusu. I přes lehce patetický závěr
za to dokument určitě stojí a myslím, že pro dostatečně kreativní a možná
trochu šílené duše by se mohl stát inspirací, jak se se svými věcmi alespoň na
čas vypořádat.
A poslední
odkaz bude na článek, který jsem objevila na FashionMap. Také fandíte Martině a
celému nápadu? Já rozhodně ano! Pokud se chcete o této problematice dozvědět
víc, neopomeňte si přečíst tipy na odkazy, které uvádí v nejnovějším článku
nebo prostě a jednoduše napište do vyhledávače např. pojem „sustainable fashion“.
Zajímavé je, že když to zkusíte třeba na The Guardian, vykouknou na vás nejméně
tři reklamy na módní řetězec H&M. Inu, nejen pořádek dělá přátele...
Tak, snad jsem
vám dnešním článkem zase trochu pootevřela oči a vy se na svět odteď budete
dívat trochu jinak (možná zodpovědněji, kdo ví?). Protože to jediné, co
problémům ve světě (a vlastně i nám samým) ubližuje, není to, že nejsou
dostatečně vidět, jako by se vůbec neděly, ale to, že o nich víme, a přesto před
nimi svoje oči zavíráme.
P.S. Vlastně tohle všechno není
to jediné, kvůli čemu mám teď svoje oči otevřené. Jak už jste si možná přečetli
tady, na letošní jaro chystám nový projekt, který, ač zatím vlastně ještě
nefunguje, mi dělá velikou radost i jen při pomyšlení na něj. Oproti Prádelně
to bude projekt založený na úplně odlišném konceptu, kde hlavní roli bude hrát
vizuální stránka, detaily, které jsou přístupné právě jen očím, které se
chtějí/umějí dívat. Jestli je tedy nějaké motto, které by se k mému
současnému stavu hodilo, pak zní stejně jako název tohoto článku. Těšíte se?
P.P.S. Jestli byste rádi věděli,
jaký vizuální vkus uznávám, podívejte se třeba na můj profil na Pinterestu. A
kdo z vás ještě nezapomněl na moji módní dietu a rád by věděl, co si
plánuju pořídit na letošní jaro, může se to dozvědět z téhle koláže na
Polyvore. (Přijímám sponzorské nabídky a dary na ten náramek od Tiffany&Co!)
Žádné komentáře:
Okomentovat